W Twoim koszyku nie ma żadnych produktów.
Publikacja jest także dostępna w wersji elektronicznej na portalach:
Central and Eastern European Online Library (możliwość zakupu całości oraz pojedynczych rozdziałów): www.ceeol.com
ebookpoint: www.ebookpoint.pl
IBUK (możliwość zakupu lub wypożyczenia): www.ibuk.pl
Niniejsza publikacja wpisuje się w obszar refleksji dotyczący heterogenicznej rzeczywistości współczesnej sztuki oraz różnopostaciowości praktyki artystycznej, a ścisłej rzecz ujmując, koncentruje się wokół wyzwań i dylematów jakie rzeczywistość sztuki ponowoczesnej niesie dla dydaktyki artystycznej i kształcenia o sztuce. Przychodzi bowiem dzisiejszym artystom / artystom-pedagogom, uczącym sztuki i o sztuce, ale także teoretykom sztuki mierzyć się z niemającą precedensu różnorodnością artystycznych propozycji i manifestacji oraz ekspansywnością poszukiwań twórczych, eksplorujących wszelkie możliwe terytoria. Stąd też pomieszczone w publikacji teksty skupiają się na analizie wybranych zagadnień, problemów, dylematów i wyzwań umiejscowionych w horyzoncie współczesnych dyskursów sztuki i dydaktyki artystycznej. Wśród nich należy podkreślić: kulturowe konteksty i uwarunkowania współczesnej praktyki i dydaktyki artystycznej, dylematy i wyzwania wieloparadygmatyczności, problem indywidualizacji działań artystycznych, dylematy wartościowania sztuki w kontekście otwartości i nieograniczoności twórczych poszukiwań, komplementarność praktyki i refleksji, eksperyment i jego artystyczny rezonans. Różnorodność zagadnień idzie tu w parze z różnorodnością oglądu, która wyrasta z odmiennych perspektyw i doświadczeń związanych zarówno z praktyką i dydaktyką artystyczną, jak i z dyskursem nauki. Publikacja adresowana jest do szerokiego grona odbiorców zajmujących się sztuką i współczesną kulturą, w szczególności kształceniem i dydaktyką artystyczną, ale także przedstawicieli dyscyplin pokrewnych oraz studentów kierunków artystycznych.
Aleksandra Giełdoń-Paszek, doktor historii sztuki, adiunkt w Katedrze Teorii Sztuki i Dydaktyki Artystycznej Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Śląskiego.
Zainteresowania badawcze: sztuka od XIX wieku po współczesność.
Wybrane publikacje: autorka publikacji dotyczących dydaktyki artystycznej – liczne artykuły oraz monografia Zarys teorii i praktyki dydaktycznej w zakresie malarstwa pejzażowego na akademiach sztuk pięknych w Europie i w Polsce. Od momentu powstania akademii do początków XX wieku (Cieszyn 2007), redaktorem publikacji zbiorowych: W kręgu sztuki (Katowice 2010); Narzędzie... (Katowice 2010); monografii: Jan Stanisławski. Litografie – „Życie”, „Chimera” (Bielsko-Biała 2004); Stanisław Kamocki. Ostatnia praca (Bielsko-Biała 2004), a także recenzji i esejów krytycznych o sztuce współczesnych artystów (liczne wstępy do katalogów i opracowań zbiorowych). [16.06.2015]
Ryszard Solik, doktor habilitowany nauk humanistycznych, pracownik Instytutu Sztuki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Stażysta Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie. Doktoryzował się w Instytucie Nauk o Kulturze na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Habilitacja na Wydziale Filologicznym UŚ, w Instytucie Nauk o Kulturze i Studiów Interdyscyplinarnych. Zajmuje się kulturologicznie zorientowaną teorią sztuki, teorią kultury, historią sztuki, teorią interpretacji oraz problematyką funkcji i uwikłań dzieła w konteksty kulturowe. Autor wielu artykułów o sztuce oraz książek: W kręgu funkcji sztuki (współautor, Cieszyn 1996), Kulturotwórcze funkcje komunikatów ikonicznych doby stanisławowskiej (Cieszyn 2000), Pejzaże sztuki, konteksty sztuki (Cieszyn 2007), Sztuka jako interpretacja. Z problemów dyskursu artystycznego (Katowice 2012), Szkice o (nie)oryginalności. Konteksty i interpretacje (Katowice 2017). Redaktor i współredaktor prac zbiorowych: Kształty i myśli. Dyskurs a doświadczenie sztuki (Katowice 2013), Wokół kultury myśliwskiej. Szkice o tradycjach łowieckich ziemi pszczyńskiej (Pszczyna 2008), Pejzaż śląski – pamięć, tradycja, współczesność (Cieszyn 2008), Twarze, portrety, maski. Czas na interdyscyplinarność (Cieszyn 2010). [03.12.2019]
Materiał promocyjny (PDF)