Opracowanie obejmuje zagadnienia związane z codziennym funkcjonowaniem kobiet, mnogością podejmowanych przez nie ról i zadań, z jednoczesnym ukazaniem biopsychospołecznych problemów, z jakimi się zmagają. Warto podkreślić, że o ile zagadnienia związane ze zdrowiem fizycznym kobiet są szeroko omawiane na gruncie nauk medycznych, to jednocześnie problematyka wielości wyzwań, przed którymi stoją współczesne dziewczęta i kobiety, z jednoczesną próbą ukazania konsekwencji dla jakości ich życia, zdrowia i psychospołecznego funkcjonowania wydaje się być tematyką rzadko poruszaną na gruncie pedagogiki. Ponadto, społeczno-kulturowe przeobrażenia wraz z szybko zmieniającymi się tendencjami wyznaczającymi sposób życia współczesnego człowieka, w dużym stopniu determinują zachowania współczesnych kobiet, które w obliczu pojawiających się zadań, szeroko pojętych zagrożeń i problemów, wypracowują i stosują wciąż nowe strategie i sposoby radzenia sobie z wymogami rzeczywistości, które nie zawsze sprzyjają ich rozwojowi i zdrowiu. Podkreśla się zatem rolę i znaczenie socjalizacji i edukacji, w tym edukacji zdrowotnej, w zakresie kształtowania u dziewcząt i kobiet postaw i zachowań sprzyjających zdrowiu. Niewątpliwym atutem opracowania jest to, że podjęta w opracowaniu problematyka została zaprezentowana w sposób interdyscyplinarny, w oparciu o literaturę z zakresu medycyny, epidemiologii, psychologii, w tym psychologii społecznej, socjologii zdrowia i choroby oraz pedagogiki społecznej i pedagogiki zdrowia.
Praca w szczególności jest adresowana do osób zawodowo zajmujących się problematyką zdrowia kobiet i dziewcząt (nauczyciele, pedagodzy, socjologowie, pracownicy służby zdrowia), rodziców, którzy w procesie socjalizacji dziewcząt powinni podkreślać znaczenie zdrowia i potrzeby dbałości o nie w ciągu całego życia oraz tworzyć środowisko sprzyjające prozdrowotnym wyborom, jak również do studentów kierunków humanistycznych i społecznych.