W Twoim koszyku nie ma żadnych produktów.
Egzemplarz bezpłatny (PDF) dostępny na platformie czasopism naukowych UŚ – www.journals.us.edu.pl
Kolejny numer „Śląskich Studiów Polonistycznych” koncentruje się wokół hasła „Transmedialność archiwum”. Autorki i autorzy zaprezentowanych w dziale głównym artykułów podejmują refleksję nad materialnością archiwum i materiałów archiwalnych, odsłaniającą się w swojej inter- i transmedialnej postaci, gdzie audiowizualne, fotograficzne, cyfrowe (i inne) zapośredniczenia przenoszą sferę owej materialności w obszar nieustannych medialnych interakcji i transmedialnych „przepływów”. Przedmiotem dociekań stają się archiwalia dźwiękowe Białoszewskiego, kuratorstwo archiwum Themersonów, prywatne archiwum Derridy, koncepcja „archeologii fotografii” Lewczyńskiego, amatorskie albumy fotograficzne, transmedialny performans ekofeministyczny Malik, archiwalna pasja Józefa Pilcha oraz współczesne literackie podróże do Galicji przez archiwa pamięci. Bohaterką działu Prezentacje jest Ewa Zarzycka, artystka sztuki performans, w twórczości której transmedialność archiwum realizuje się w szczególnie interesujący sposób. Tekstowi Zarzyckiej poświęconemu fotografii oraz słynnym „rysunkom pisanym” towarzyszy rozmowa z artystką. Numer zamyka dział Varia, w którym publikujemy artykuł poświęcony widmowym ujęciom struktur państwowych w narracjach podróżniczych Wojciecha Góreckiego.
Marta Baron-Milian – doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Instytucie Nauk o Literaturze Polskiej UŚ. Autorka monografii Wat plus Vat. Studium związków literatury i ekonomii w twórczości Aleksandra Wata (Katowice 2015) oraz książki poświęconej twórczości Jerzego Ficowskiego (Katowice 2014), współredaktorka zbioru Teoria nad-interpretacją? (Katowice 2012). Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół związków literatury i ekonomii, polskiej poezji XX i XXI wieku oraz teorii i praktyk awangardy. Publikowała m.in. w „Tekstach Drugich”, „Pamiętniku Literackim”, „Zagadnieniach Rodzajów Literackich”, „Czasie Kultury”, „Forum Poetyki”, „Śląskich Studiach Polonistycznych”, „FA-arcie” i „Opcjach”.
[styczeń 2020]
Anna Kałuża – dr hab. w Zakładzie Krytyki i Literatury Ponowoczesnej, Instytucie Nauk o Literaturze Polskiej im. Ireneusza Opackiego Uniwersytetu Śląskiego. Zajmuje się przede wszystkim estetycznymi konsekwencjami przemian kulturowo-artystycznych, współczesną poezją i sztuką w ich wymiarach społeczno-politycznych. Autorka książek: Wola odróżnienia. O modernistycznej poezji Jarosława Marka Rymkiewicza, Julii Hartwig, Witolda Wirpszy i Krystyny Miłobędzkiej (Kraków 2008); Bumerang. Szkice o polskiej poezji XX i XXI wieku (Wrocław 2010); Wielkie wygrane. Wspólne sprawy estetyki, krytyki i poezji (Mikołów 2011); Pod grą. Jak dziś znaczą wiersze, poetki i poeci? (Kraków 2015); Splątane obiekty. Przechwycenia artystyczno-literackie w niewspółmiernym świecie (Kraków 2019). Współredaktorka zbiorów: m.in. Rodzinna Europa. Pięć minut później (Kraków 2011); Interpretować dalej. Najważniejsze książki poetyckie 1945-1989 (Kraków 2011).