red. Stanisław Juszczyk, red. Ewa Syrek
Opis Wersja on-line
Opis Tom Specjalny Chowanny /2019 wiąże się z Jubileuszem 40- lecia działalności naukowej, dydaktycznej i organizacyjnej dwóch Katedr funkcjonujących na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach tj. Katedry Pedagogiki Społecznej i Katedry Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Pedagogiki Mediów. Dominują dwa podstawowe wątki ukazujące rozwój kierunków i obszarów badawczych na przestrzeni 40 lat obu Katedr , wyeksponowany został także dorobek naukowy i osiągnięcia naukowe pracowników naukowo-dydaktycznych tych Katedr. Szczególnym rodzajem uzupełnienia podstawowych dwóch wątków narracyjnych w tym tomie Chowanny są artykuły/teksty pracowników naukowych związanych z ich zainteresowaniami poznawczo-naukowymi wpisującymi się w aktualne obszary badawcze tych jednostek naukowych.
O autorze Stanisław Juszczyk – profesor zwyczajny doktor habilitowany, kierownik Katedry Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Pedagogiki Mediów na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
Jego zainteresowania naukowe dotyczą: teoretycznych podstaw pedagogiki medialnej, wpływu przekazów medialnych na proces kształtowania postaw i świata wartości dzieci, młodzieży i osób starszych, dydaktyki ogólnej, wykorzystania zmodernizowanych teorii konstruktywistycznych oraz teorii kognitywistycznych w procesie kształcenia z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, motywacją w procesie uczenia się, aspektami pedagogicznymi, socjologicznymi i psychologicznymi edukacji na odległość, wczesną diagnozą i terapią pedagogiczną dzieci i młodzieży, wykorzystującą nowe media oraz metodologią badań w naukach społecznych.
Jest autorem w sumie ponad 360 prac naukowych, członkiem kilkunastu międzynarodowych i krajowych towarzystw naukowych oraz członkiem 10 rad naukowych periodyków wydawanych w kraju i za granicą. [02.03.2013]
Ewa Syrek – doktor habilitowany nauk humanistycznych, profesor nadzwyczajny (tytuł profesora nauk humanistycznych – 2010 r.), kierownik Katedry Pedagogiki Społecznej na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego. Zainteresowania naukowo-badawcze związane z obszarem zagadnień pedagogiki społecznej, jak również z wybranymi elementami socjologii wychowania a w ostatnich dwudziestu latach poszerzone o wybrane elementy pedagogiki zdrowia i socjologii zdrowia i choroby. Autorka monografii m.in. pt. Teoretyczne standardy zdrowia dzieci i młodzieży a ich środowiskowe uwarunkowania w regionie górnośląskim. Studium pedagogiczno społeczne . (Katowice, 1997); Zdrowie w aspekcie pedagogiki społecznej (Katowice, 2000); Zdrowie i wychowanie a jakość życia . Perspektywy i humanistyczne orientacje poznawcze (Katowice, 2008), prac zbiorowych pod naukową redakcją m.in. Jakość życia w chorobie . Społeczno-pedagogiczne studium indywidualnych przypadków (Kraków, 2001); Psychospołeczne konteksty problemów zdrowia rodziny w perspektywie edukacji zdrowotnej „Chowanna” T. 2 (31), 2008 (Katowice, 2008); Czas społeczny akademickiego uczestnictwa w rozwoju i doskonaleniu civil society . (Katowice, 2010) oraz ponad 80 artykułów opublikowanych w czasopismach naukowych w kraju i zagranicą. [16.12.2012]
Inne Tagi:
aktywność fizyczna, aktywność twórcza i artystyczna, Andrzej Radziewicz -Winnicki dezorganizacja społeczna, dieta, dorobek naukowy, doskonalenie, drama, działalność naukowa, dziecko, dziecko w młodszym wieku szkolnym, dziecko w wieku wczesnoszkolnym, edukacja, edukacja plastyczna, edukacja przedszkolna, edukacja wczesnoszkolna, ekspresja ucieleśniona, epidemiologia chorób nowotworowych, Ewa Syrek, globalizacja, historia Katedry Pedagogiki Społecznej Uniwersytetu Śląskiego, Inny, Jubileusz czterdziestolecia, kadra badawczo-dydaktyczna, Katedra Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Pedagogiki Mediów, katowickie środowisko naukowe pedagogiki społecznej, kompetencje, kompetencje spoleczno-emocjonalne dzieci, ksenofobia, kształcenie, logopedia, matematyka małego dziecka, media cyfrowe w edukacji, młodzi dorośli, nauczanie początkowe, nauczyciel, nieformalna kontrola społeczna, nieletni, nierówności w zdrowiu, obcy, obywatelstwo dzieci, ośrodki wsparcia dziennego, paradygmat humanistyczny, paradygmat technologiczny, party
Serie:
„Chowanna” - czasopismo naukowe punktowane - 20 pkt